کد مطلب:231568 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

از سوره ی واللیل
130- بزنطی گوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم در تفسیر «واللیل اذا یغشی» می فرمود یكی از انصار در باغی یك درخت خرما داشت، و به جهت این درخت مردم را آزار و اذیت می كرد، از آن مرد نزد حضرت رسول صلی الله علیه



[ صفحه 554]



و آله شكایت كردند.

پیغمبر دستور داد آن مرد را احضار كنند، پس از اینكه صاحب درخت در خدمت آن جناب حاضر شد فرمود درخت خود را به من ببخش من یك درخت در بهشت به تو خواهم داد.

آن مرد از دادن درخت خود امتناع كرد، این قضیه به گوش مردی از انصار رسید و آن مرد نامش ابوالدحداح بود، رفت پیش آن صاحب درخت گفت: درخت خود را در برابر باغی كه دارم به من بفروش.

وی هم درخت خود را به ابوالدحداح فروخت، ابوالدحداح نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله رفت و عرض كرد من درخت را خریدم و اینك در اختیار شما هست.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند در برابر آن یك درخت درختی به شما در بهشت خواهد داد.

در این هنگام آیه شریفه نازل شد «و ما خلق الذكر و الانثی ان سعیكم لشتی فاما من أعطی» یعنی درخت خرما را بخشید «و اتقی و صدق بالحسنی» وعده حضرت رسول را تصدیق كرده «فسنیسره للیسری و أما من بخل و استغنی و كذب بالحسنی فسنیسره للعسری و ما یغنی عنه ماله اذا تردی ان علینا للهدی».

راوی گوید: عرض كردم: معنی «ان علینا للهدی» چیست؟

فرمود: هدایت و ضلالت در دست خداوند است.

گوید: گفتم اصحاب ما خیال می كنند كه معرفت و خداشناسی اكتسابی است، و هرگاه از روی دقت تحقیق كنند حقیقت را درك می كنند.



[ صفحه 555]



امام علیه السلام فرمودند این عقیده درست نیست.

سپس فرمود، مردم دوست دارند كه از یكدیگر بهتر باشند، اینك شما می دانید كه بنی هاشم در اسلام دارای چه موقعیتی هستند، و از همگان به رسول خدا نزدیك تر می باشند، آنها سزاوارترند كه در امر امامت دقت كنند و حقیقت را دریابند.

آیا شما گمان می كنید، كه آنها درباره خود دقت نمی كنند، در صورتی كه شما حق را دریافته اید و آنان حقیقت را درك نكرده اند.

حضرت باقر علیه السلام فرمود: اگر مردم استطاعت داشتند ما را دوست خود می گرفتند.